۱۳۸۹ تیر ۲۸, دوشنبه

تقدم جماعت برسیاست! یا تقدم انسان برقدرت.


توضیح من: بدون شرح:


سنگسار




نه فقط خود این کار "مانا"؛ که بیشتر این استقبال وحشتناک زیبای مخاطبان است که من را سؤال پیچ کرده است. پس کمی شرح می دهم واز حود مانا یا هرکدام از بینندگان می خواهم که برایم توضیح قابل دفاع بدهند.
درحالی که بهر علت علاوه بر میدان وعرصۀ واقعی که نفس از کسی درنمی آید به ادامۀ سرکوب رژیم! وسردشدن جنبش بهردلیل؛ دردنیای مجازی هم اوضاع روبراه نیست؛ وجوانان اگرهم مانده اند در دنیای مجازی بیشتر دنبال علایق شخصی خود هستند تا امیدی به ادامۀ جنبش.

دراین کویر سکوت وروبسوی ناامیدی! کارتون "سنگ سار" مانا طوری با هجوم کامنت گزاران نزدیک سه رقمی![تعدادنهایی 104 کامنت] مواجه شده که نیازمند یک مطالعۀ میدانی جامعه شناختی است، برای استفاده در ادامۀ اعتراضات.
سؤال مشخص من این است که اولاً یکی از تحسین کنندگان یک توضیح وتبیین محتوایی ومفهومی بدهد برای من که هنوز سه روزاست نمی توانم رمزگشایی کنم از سه نماد مانا دراین کار ودوم مشخص کنیم که این کار چه خصوصیتی دارد که با اقبال چهاربرابر بیشتر معمول کارهای مانا مواجه شده است. مرسی. یا...هو

-- Dalghak.Irani ، Jun 29, 2010

در کامنت هاخوب توضیح داده اند. و تعداد زیاد کامنت نشانه ی بیزاری مردم از این قانون غیر انسانی و وحشیانه است که انسانی را به خاطر عملی که با ایده ی برخی سازگار نیست به وحشیانه تزین روش میکشند.
در ضمن ویژگی کاریکاتور این است که خودت هم فکر کنی و افکارت را به چالش بکشانی برادر و گرنه مقاله مینوشتند

-- جدی ، Jun 30, 2010

فاصله




مانا"ی هنرمند درجه اول.

خوشحالیم واستقبالم از این کارت یک منفعت شخصی هم برایم دارد وچقدرعالی شد که این سوژۀ سیاسی را به این روانی وخوانایی اجرا کردی.

اگرخاطرخودت وعلاقه مندان کارهایت مانده باشد؛ من درهنگام انتشار کارتون اجتماعی وبسیار سخت خوان "سنگسار" در20 روزپیش تراز کارتون سیاسی"فاصله" کامنت دیرهنگامی نوشتم ودرآن دلیل استقبال زیبا ووحشتناک خوانندگان وبینندگانت از کارتون سنگساررا پرسیدم. که البته بغیر از نام مبارکی بنام"جدی"کس دیگری جدی! نگرفت و اظهارنظری نکرد.درحالی که دقیقاً منظورم این بود که تلنگربزنم به روشنفکران وهادیان فکری مردم که درهرجامعۀ انسانی وسیاسی وبویژه جامعۀ ایران امروزهماره "امراجتماعی" تقدم دارد بر"امرسیاسی"؛ چرا که اموراجتماعی ازجنس زندگی هستند وهمه شمولند، درحالیکه امرسیاسی ازجنس قدرت لخت است و"بازی یزرگان!"

واینک که می بینم کارتون سیاسی "فاصله" باهمۀ روانی وآسان خوانی وزیباییهای بصری فوق العاده نتوانسته است نیمی از کامنت گزاران سنگساررا هم دست به کیبورد کند؛ بخودم اجازه می دهم که بنویسم:


پس برما شاگردان رفوزۀ باردهم کلاس اول انقلاب ونهضت واصلاح وجنبش و...واضح ومبرهن است که سیاست بهتراز جماعت نیست- برعکس ثروت که همیشه بهترازعلم است!- لذا چه بخواهیم جماعت را نجات بدهیم وچه فقط بخواهیم به سیاست صعود بکنیم چاره ای جزآویختن به دامن "امراجتماعی" نیست. یا...هو

پ ن:

مانا جان با اجازۀ خودت وسایت زمانه ازاین دوکارتون نامبرده ام، درپست جدید وبلاگم استفاده می کنم.


۱ نظر:

ناشناس گفت...

راست گفت دلقك بلند مرتبه و بزرگ.
خداوند هم در تاييد فرمايشات دلقك بزرگ فرموده اند: يدالله مع الجماعه. و نفرموده اند: يدالله مع السياسه.